Tuesday, December 16, 2014

Singha.......

Assalamualaikum wbt. and a very good morning....

Walla.....dh mcm nak debate pulak. Sekolah aku masuk final Perbahasan Piala Perdana Menteri 1986 (Bahasa Malaysia) and kami menang tau. Cikgu yang in-charge masa tu, Puan Sophia Ramli, punya la dia happy...well she deserve it. Kawan aku, Azlan Zainol Abidin, jadi pembahas terbaik and i m so proud for u my fren! As for me, aku tetap macam tu lah......hahaha

Dah berapa hari dah aku x menaip blog ni.....mmg aku ni mcm tu perangainya. Hangat-hangat taik lembu, penah dengaq ka? X penah kan.....memang la. Mana ada hangat-hangat taik lembu, taik ayam ada la. Pasai pa depa x kata taik lembu? Pasai dia nk tunjukkan usaha org tu yg sekejap sangat. Kalu taik lembu, hangat dia lama lagi dari taik ayam. Taik ayam ni, dia hangat masa keluaq dari buntut ayam tu ja. On the way, dia nk jatuh ke tanah....dah sejuk dah. Tu menunjukkan betapa seseorg itu hanya punya usaha yang sekejap sahaja dalam melakukan sesuatu perkara.....

Hari tu balik kampung....x berapa nak ceria. Jadi, x mau la cerita pasai balik kampung. Nak cerita apa? kat ofis baru ni, aku ada sorg kawan baru, aku panggey dia Mr.Singh ja.....Dia ni dalam 30an plus la. Org Ipoh. A nice guy....well, kawan aku Singh yg lain pon suma nya a very nice guy. Tah la, org Sikh ni senang buat kawan bagi aku lah. Dari sekolah rendah aku ada kawan Singh, aku ada Ranjit Singh...Charnjit Singh...then masa aku keja di HSBC Penang, cikgu aku Jagjit Singh.

Jagjit Singh ni org muda (masa tu la).....with a very big belly. Dia ni sorg yg kuat mabuk. Masa tu Branch Manager kami melayu yg kuat minum arak.....even kat umah dia siap ada mini bar and full of that shit stuffs. So, as a new guy, aku ni macam org bodo la dok ikut apa yg depa dok sruh. So, one day, this manager buat majlis sambutan aidilfitri kat umah dia tu. Aku pi dgn Aza, roomate aku kat rumah kat Penang tu (satg aku cita pasai umah tu). Kami sampai dh dekat maghrib (awat la yg p time maghrib)....sampai ja aku tengok manager tu mata dah kuyu....maknanya dia dah mabuk. Astaghfirullah....sambutan aidilfitri with all the boozes....na'uzubillahiminzalik. Then Jagjit datang and sruh aku mnum. Aku refused...alhamdulillah, stand aku ckup kuat masa tu. Backed up by kak B (aku lupa nama this sweet lady)...dia dok defended aku. Jagjit Singh ni member of Hash Harrier House...satu organisasi yang merapu la bagi aku...tapi depa dok buat jugak la keja keja kebajikan....style depa la. So, Jagjit ni ada dok cita kat aku dua tiga jokes la....aku share sini:

1) There was a woman from Peru, who had nothing to do, so she sat on the stairs, counting her hairs, there was two thousand two hundred and twenty two......
2) There was a woman from Eeling, who had a peculiar feeling, so she sat on the stack, open her crack, and start pissing from bottom to the ceiling....
3) In Africa there is a bird called ooo...aaa..aaa....birds. Why they were called that name? Coz these birds had a very big balls that whenever they land on earth and theirs balls touched the ground and they start screaming....oooo....aaa...aaa.....

That is form Jagjit.....hahahaha!

Masa keja kat Penang tu, tahun 90, masa tu kos kehidupan dah cukup tinggi. Gaji aku as a kerani cuma RM460.00. Tolak EPF RM46.00, SocSO RM1.50, tinggai berapa duit aku? RM412.50. Mula2 aku sampai, Yunuih Mat tolong cari rumah utk aku, jumpak la kawan dia nama Yahya....duduk dekat dgn tapak pesta Sg. Nibong. Aku ingat rumah apa....rupanya tu dia rumah besaq gila. Aku dok ada la dalam seminggu kot...paih tu bila dah masuk keja aku kenai dgn Aza ni. Dia offer aku dok umah dia kat Jalan Sultan Azlan Shah tu. Jgn main-main oo....kira standard org kaya jugak aku. Selang lima nam umah tu, umah Boon Siew....jutawan Honda tu. Umah Aza ni actually is an old bungalow tepi laut. Depan umah tu is an old English cemetery...depa kata Sir Francis Light punya kuboq ada kat dalam tu. Bungalow tu run by a couple, an old couple.....a very old couple. Dia ada tiga tingkat with a huge space. So, this couple dia divide dua space...ada ruang utk jln tengah2. Paih tu, space tu tadi dia blocked kan buat mcm bilik dgn satu pintu. Satu pintu rental is RM120.00. Tu dia.....bilik yg besaq sikit ja dari lubang kuboq, rega dia RM120.00. Mahai gila.

So, aku kongsi dgn Aza...dia ada katil, aku tidoq ataih lantai. Bilik tu ada tingkap, bukak ja tingkap tu...what a beautiful scenery......and old cemetry....damned! So, mcm tu lah kehidupan kami. Kalu nak dengaq radio, just pasang telinga sbb neighbours next door dok pasang radio...sebelah kanan melayu, sebelah kiri india. Kalu nak tengok tv, aku ngan Aza nnt p jalan towards KOMTAR, and singgah makan roti canai sambey tengok tv. Kalu nak tengok blue film, balik bilik, selak kalendar, tu dia....real punya blue film. Hat melayu sebelah tu, couple living together. hat jantan keja kilang, hat pompuan janda anak satu, x keja, org Sg Petani. kalu nak tengok blue film Tamil, switch  bilik sebelah sini pulak. Baik punya nallarakek....hahahaha.....

Hmm....mcm tu lah kehidupan aku masa mula-mula keja dulu, takdak kualiti. Tapi...life must go on. Aku dok situ pon x lama...paih tu berenti HSBC aku balik KL, keja Mayban Finance pulak.....Ok lah...cukup-cukup sini dulu...nanti aku sambung lagi.

Asta la vista bebeh, i'll be back!




No comments: